"Barangsiapa bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya,dan Dia memberikannya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya.Dan barang siapa bertawakal kepada Allah,niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya .Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya.
Sungguh,Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu" dlm Surah At Talaq ayat 2 dan 3

Wednesday, November 23, 2011

kerna sekeping surat itu ...

Hari ini, saya stayback kat sekolah ( bukan utk menunjukkan kerajinan ker apa) tp tuh maybe style saya kot nk study memang kat sekolah jer..cuma selepas penat seketika melihat perkataan cina ni,huhuhu saya tetiba rajin mengemas kepingan kertas didalam fail saya  untuk mengelak mengantuk hehehe...dan tetiba itu saya terjumpa ini...


sekeping surat ...




kalo ikutkan sejarah kehidupan saya,saya jarang mendapat surat..huhuhu tapi bagi saya,jika hendak membandingkan antara surat atau msg di handphone saya akan prefer untuk surat...


sebab surat bagi saya,mengingatkan saya kepada penulisnya, tulisannya menyebabkan saya terkenang kembali si penulis ..mungkin ada jer orang lain suka sms sebab sms senang dan mudah untuk dilakukan.. suma sama sebab yang penting adalah kita hubungi orang tuh..still contact them dan menggunakan cara apa ta penting...
huhuhu bukan nak berleter pasal sms dan surat,sebenarnya.. 


cuma


surat yang ada didalam fail saya nih
terlalu istimewa buat saya untuk ketika ini


sebenarnya bila terpandang surat ini,saya sudah tahu siapakah si penulisnya dan sebenarnya juga saya sudah membaca surat ini..


tapi tengahari adalah kali kedua mungkin saya membaca surat ini..


dibelakang kertas kajang putih yang simple, sekeping jer ..ringkas dan sudah tertera nama saya




TO : CHIIKENG/ WAN NOOR ASHIQIN WAN SHAMSUDDIN 
( ps: nama saya salah eja ae cik penulis)

ingatan saya terus mengimbau kembali raut wajah si penulis..surat ini bagi saya sangat istimewa untuk saya ketika ini walaupun surat ini sebenarnya ditulis 2tahun lepas..huhuhu baru terjumpa surat ini terselit katne


isi kandungannya sangat ringkas ..saya taknk sharing cuma saya nak sharing ayat terakhir penulis yang membuatkan diri saya menangis..




U noe, if u feel very depressed and  down, read this letter and noe that someone's loving u n willing to lend her shoulder for u to cry and bubbly again.And the person is me..


Because u're my sis,
I never feel embarassed 
to tell people n show them
that, the person is my sister
         I LOVE you,Sis

Single Is Sexy= SIS

I Love you, Aishetru,Te Amor, Sarang Hyeo
Wo AiNi, TeQuero Mucho

selepas terharu sangat,saya membaca sekali lagi keseluruhan surat.. seyies saya katakan perasaan pertama kali baca, kali kedua dan kali ketiga.. perasaannya sangat berlainan..mungkin bagi orang yang lain perasaannya akan sama,tp itu bergantung kepada individu dan tahap emosi mereka ..huhuu saya bukan nk bercakap saya beremosi mana,hehehhe hakikatnya beremosi jugak

entah ar bila terfikir sekali lagi, kalo ketika kita sedang membaca al-Quran.. adakah perasaan itu sama seperti surat yang saya baca hari ini?

tapi jika saya hendak membandingkan surat tuh dengan alQuran
sepatutnya AlQuran itu tiada tandingan

dan saya nak cakap bagaimana 
manusia zaman kini
lebih tertarik dengan ungkapan kata manusia 
sedangkan Allah pencipta kita

hurm sebab apa ae?

mungkin salah satu sebab 
keimanan kita semakin longgar dan pudar

dan bagaimana zaman sahabat Nabi dahulu
sangat yakin dan tawakkal kepada Allah
janji-janji Allah walhal mereka tidak dapat melihat Allah
mereka berjihad bermati-matian

tapi tidak boleh menyalahkan diri kita
seratus peratus
mungkin surrounding kita sekarang menyebabkan 
kita menjadi begini...
tapi takkan kita nak berpeluk tubuh
kita kadang kala perlu mencari
"kehilangan" kita itu

Al-Quran yang diturunkan itu
sebenarnya pengubat pelbagai penyakit
sama ada emosi,kesihatan memudaratkan

didalam AlQuran juga Allah
selalu memujuk diri kita jika sedang berduka
mengembirakan kita dengan janji syurga Allah
dan menakutkan kita dengan amaran keras tentang larangan Allah


mashaAllah..
mari kita beristighfar kembali
mengenang kembali setiap perbuatan
amalan kita
baik yang terlihat atau terhijab..

No comments: