"Barangsiapa bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya,dan Dia memberikannya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya.Dan barang siapa bertawakal kepada Allah,niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya .Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya.
Sungguh,Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu" dlm Surah At Talaq ayat 2 dan 3

Sunday, September 18, 2011

Cerita Rakyat mengenai 【Perayaan Kuih Bulan】


urm ini adalah disebalik kisah tradisonal masyarakat cina mengenai perayaan kuih bulan.. ini berkisar mengenai lagenda Chang'e, isteri kepada Houyi yang telah menyelamatkan masyarakat ketika itu yang sedang dilanda panas yang teramat sangat, kerna wujudnya 10 biji matahari. Houyi telah berjaya memanah kesemua sembilan biji matahari tapi gagal memanah yang terakhir yang menyebabkan kini, hanya ada tinggal satu sahaja.Jasa Houyi telah mendapat pengiktrifan daripada Dewa lalu dewa telah menghadiahkan sebiji pil, yakni pil ini jika dimakan akan kekal untuk selamanya..Hari telah berlalu mereka hidup bahagia dan Houyi langsung tidak menyentuh pil tersebut, pada satu hari Houyi telah keluar mengembara, meninggalkan isterinya dirumah, ketika itu, datanglah salah seorang rakan Houyi yang sangat cemburu akan Houyi, rakannya ingin menewaskan Chang'e untuk mendapatkan pil tersebut,isteri mengetahui bahawa dia tidak akan dapat menewaskan penjahat itu lalu telah memakan pil tersebut.Sebaik sahaja memakan pil tersebut, Chang'e boleh terbang dan dibawa ke bulan..Houyi balik dan mengetahui kisah itu, dia cuba untuk mengejar isteri namun selangkah dia mendekati bulan selangkah bulan menjauhinya.. Dari situlah, masyarat cina mula menyambut perayaan ini bagi memperingati kisah Chang'e yang telah ke bulan..


ini pulak sedikit video dari youtube 



Walau apapun, ini adalah hanya cerita mitos masyarakat cina, sebagai orang Islam, kita sendiri sudah sedia maklum bagaimana dunia ini boleh terjadi, kejadian bulan dan banyak lagi fakta telah dibuktikan oleh Allah dalam Al-Quran mengenai kejadian alam semesta, manusia dan pelbagai lagi.. Kita boleh mengambil peluang tadabur alQuran bagi mengetahui  lebih banyak lagi cerita terutamanya mengenai kejadian alam semesta dan masyarakat terdahulu.. dan tujuan saya berkongsi cerita ini hanyalah sekadar kita menghayati cerita rakyat cina ini sebagai satu cabang ilmu untuk lebih memahami budaya masyarakat cina.




《中秋》
(唐)李朴
皓魄当空宝镜升,云间仙籁寂无声;
平分秋色一轮满,长伴云衢千里明;
狡兔空从弦外落,妖蟆休向眼前生;
灵槎拟约同携手,更待银河彻底清。


《八月十五夜玩月》
(唐)刘禹锡
天将今夜月,一遍洗寰瀛。
暑退九霄净,秋澄万景清。
星辰让光彩,风露发晶英。
能变人间世,攸然是玉京。



sumber: youtube
             baidu
             youku

2 comments:

mysa said...

salam..begitu ye rupanye cerita .hehe..salam perkenalan ..sy sllu bc blog awk..awk tggl ktne kt china tu?klu dr msia, brpe ribu ringgit ek pergi dan balik? harap sudi kwn dgn sy..maisarah,egypt (dkg,holiday kt mesir;)

Aya said...

wa'alaikumussalam maisarah...
terima kasih sebab sudi membaca blog saya...
salam perkenalan ;)
saya blaja kat beijing china, alhamdulillah da tahun 3

klo dr msia ke beijing naik mas dalam seribu lebih pergi balik tuh klo promotion ar..
maisarah bley ar add saya dkt fb,ym or skype .. details ada kat contact
klo smpai beijing bley ar cntc, mana tau bley jmpe ;)