"Barangsiapa bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya,dan Dia memberikannya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya.Dan barang siapa bertawakal kepada Allah,niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya .Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya.
Sungguh,Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu" dlm Surah At Talaq ayat 2 dan 3

Tuesday, August 18, 2009

Lambaian Ramadhan ...adakah kte sudah bersedia??



"Barangsiapa yang berdiri solat di bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala, maka ia akan diampuni dari dosa-dosa yang lalu". (Maksud Hadis Riwayat Muslim)



Lambaian Ramadhan hampir mengamit tiba dan Rasulullah s.a.w pernah bersabda ,”Sesungguhnya telah dtg kepadamu bulan Ramadhan yg diberkati, dimana Allah telah menfardukan puasa ke dalamnya. Dibukakannya pintu-pintu syurga dan ditutupkan pintu-pintu neraka, ditambatkannya syaitan-syaitan. Padanya suatu malam yang lebih baik dr seribu malam, siapa yg dihalang kebaikannya sebenarnya telah dihalang kebaikan yang banyak , Hadith oleh Ahmad,al- Nasai’e oleh Abi Hurairah.


Hurm, tak lama lagi akan datang bulan Ramadhan al Mubbarak yg sangat ar ditunggu ..bulan yg terbaik antara semua bulan…Bulan Ramadhan, bulan semua muslim berpuasa…dan bulan ini jugalah banyak mbawa kenangan dan maksud tersirat terutamanya bagi diri saya sendiri…Syukurlah dilahirkan di dalam nikmat Islam sy berupaya merasa semua kenangan bepuasa hampir 13 tahun sudah…namun apa sebenarnya maksud puasa ye??


Muslimah ( sy yg berkata ni) : Menahan diri dengan tidak makan,minum dan tidak melakukan

perkara2 yg membatalkan puasa dr terbitnya fajar sehingga

terbenamnya matahari..

---seyies cam ayat buku teks sb inilah yg sy belajar **(^,^)** ------
Kawan sy yg beragama Buddha : hurm ..org melayu tak makan dan minum smpai waktu diaorg

bley makan..usually mlm
Kwan sy beragama Hindu : org Islam akn berpuasa smpai mlm mereka akan berbuka…maybe kaum India akan mempunyai penjelasan yg jelas skit sebab agama mereka pun ada berpuasa2 ni


Tapi semua ini pandangan masing2 apa kata kte dgr pulak pandangan org yg lagi tinggi ilmunya dari kte suma…huhuhuhu “Tanyakanlah kepada orang-orang yang berilmu, jika kamu tiada mengetahui.” Al-Anbiyaa’ ayat 7.

Dari segi bahasa : menahan diri daripada melakukan sesuatu seperti makan, minum dan bercakap.Hal ini kebetulan dengan firman Allah swt menceritakan prihal Maryam melalui surah Maryam ayat 26 yang bermaksud : Sesungguhnya ak bernazar diam membisu kerana Allah yang bersifat Ar Rahman ..

dari segi syaraknya pula ialah, menahan diri dariapda sebarang perkara yang membatalkan puasa daqri terbitnya fajar sehingga terbenamnya matahari berserta dengan niat puasa. Dan sy juga baru mengetahui takrif bulan Ramadhan , iatu kepanasan atau batu-batu kecil yang berada di padang pasir pada musim panas..Ia merupakan salah satu bulan didalam bulan Islam iatu Ramadhan dan Syawal.Bulan ini ditakrifkan umat Islam untuk berpuasa.
Owh rupanya camtu kan….begitu banyak lagi ilmu yg perlu kte kaji dan amik tahu…..takpe dlm proses nk belajar..sy pon tak tahu…tapi taknk salahkan sape2 kan??tak terlambat untk kte amik th… diri kte ar yg btggjawab untuk mencarik ilmu tu, of course tak datang bergolek2 cam bola…


Sepanjang bulan Ramadhan ni kte sangatlah digalakkan untuk membanyakkan amalan….Bulan Ramadhan adalah bulan umat Nabi Muhammad s.a.w..apa kata kte amik kesempatan ini untuk memperbanyakkan amalan kte….Berzkir, Membaca Al-Quran, Besedekah, Membantu anak-anak yatim,ibubapa (父母),adik2…solat2 sunat, rencanakan aktiviti2 yg bermanfaat…pd waktu inilah kte banyakkan amalan dan berusaha menjauhi dosa dan maksiat dan byk lg…wat yg sudah selalu wat amal, kte tingkatkan ar amalan kte supaya lebih baik..berbuatlah amal dengan membayangkan entah-entah tu adalah Ramadhan kte yg terakhir…amalan kte yg terakhir…ye ar maut tidak mengenal usia……


Pengajaran yg dpt diperolehi dr bulan Ramadhan :
1.amalan kebajikan digandakan daripada sepuluh sampai tiada batasan hadnya
2.amalan kejahatan hanya dibalas satu sebagai lambang dan rahmat Allah kepada makhluknya
3.puasa sebagai perisai
4.bau mulut org yg berpuasa lebih harum daripada bau kasturi
5.org yg berpuasa memperoleh dua kegembiraan iaitu ketika berbuka dan bertemu Allah swt


Tp kan yg paling seronok dlm bulan Ramadhan ialah makan pas terawih ..huhuhuhu ,alamak apa ae istilah tu, lupa da pulak...hurm makan pulak kan pkir ?(施安,不好不好)hikhikhik.. tp yg plg penting (重要)solat terawih yg kte kerjakan..Hurm pengalaman berpose n beraya di tempat org tahun lalu,byk mengajar sesuatu..nikmat terawih..kat China(中国)…bukan tak banyak masjid, banyak tp utk kami student utk pergi stiap mlm mmg tidak begitu senang..agak jauh..dan untuk perempuan pulak pergi lg ar susah skit…sempat juga berjumpa seorang muslim sewaktu melawat masjid yg bdk lelaki selalu pergi utk solat Jumaat,seorang lelaki ini berkata kami sangatlah bertuah kerana dilahirkan di tanah yg mempunyai majority umat Islam, kemudahan utk bersolat sangat ar senang utk didapati….jd mereka sangat mengagumi umat Islam di Malaysia(马来西亚)…bersyukur dengan apa yg kte ada.


Ble duduk di kwasan university sy, sudah pasti klo nk dgr laungan azan yg bebas cam di Malaysia sangat ar mustahil..itulah sebenarnya nikmat dan hikmah berada di Malaysia…laungan azan menyeru umatnya beramai-ramai menunaikan solat secara berjemaah…jadi utk mengubat rindu azan kami downloads software azan di Internet(上网) jd akan kedengaran juga seruan itu mengajak kami solat… Itulah rutin pelajar(学生) yg berada di tempat orang……


Kami berharap agar suatu ari nt university(大学) kami akan sediakan surau utk rakyat Malaysia yg insyaAllah akan bertambah-tambah nanti… “Wahai bulan Ramadhan yang mulia,kami semua mengalukan kedatangan anda, smga amalan tahun ini akan lebih baik dari amalan yg dilakukan tahun lepas” Dari Anas bin Malik r.a. berkata, bahwa Rasulullah saw. apabila masuk bulan Rajab selalu berdoa, ”Allahuma bariklana fii rajab wa sya’ban, wa balighna ramadan. Ya Allah, berkahilah kami pada bulan Rajab dan Sya’ban, dan sampaikan kami ke bulan Ramadan.” (HR. Ahmad dan Tabrani)

2 comments:

~Street Silencer~ said...

Selamat Menyambut Ramadhan shikin, ni akak ijah,uitm jengka...ingat lg x?add la akak, xde kwan ni...bru nak bjinak2 buat blog...

Unknown said...

best2...mau gi beijing