"Barangsiapa bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya,dan Dia memberikannya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya.Dan barang siapa bertawakal kepada Allah,niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya .Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya.
Sungguh,Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu" dlm Surah At Talaq ayat 2 dan 3

Wednesday, May 11, 2011

nak kawen ngan Orang Gaji ker ??



Orang Gaji??

BAIK BOS!!

Hakim:
 Aku tak sabar nak kawen la Ahmad.

Ahmad: Bagus, nape ko tak sabar?

Hakim: Aku dok terbayang-bayang la. Bila aku balik keje, isteri aku akan sambut aku dengan senyuman manis, pastu makanan tersedia kat atas meja, pastu umah nampak bersih je, pastu pakaian aku suma wangi-wangi, pastu...

Ahmad: Whoa...jap2. Ko nak kawen ke ko nak orang gaji ni Hakim?
Hakim: Aku nak kawen la. Apsal aku nak terbayang-bayang orang gaji plak?
Ahmad: Well, ko ada terbayang tak yang ko balik keje, isteri ko bagi senyuman mesra, pastu ko masak dinner, sama-sama kemas umah, and gilir-gilir basuh baju?
Hakim: Tak. Keje-keje kat umah tu keje isteri kot.

Ahmad: Banyak cantek. Rasulullah pun jahit baju sendiri and kemas umah tau.

Hakim: Ye tak ye jugak. Tapi, kalau aku lembut sangat kang isteri queen control pulak.
Ahmad: Queen control ke king control ke dua-dua tak patut dibuat. Ingat Hakim, ko bukan employer dia dan dia bukan employee ko. Korang berdua partner. 
Hakim: Fuiyoo...OK la Ahmad, aku insaf. Ha, ko amacam? Dah ada calon ke?
Ahmad: Ada...

Moral of the story adalah 
1. Nak kawen satu tanggungjawab besar
2.Ble da kawen kena sama2 pikul tanggungjawab tuh, bukan mengharapkan sebelah pihak jer, klo nk makan sedap, ada org iron bju suma tuh hurm baik carik org gaji, sb tanggungjawab isteri sbnrnya menjaga anak.. tp org pmpn jangan ar amik ringan pasal aspek makanan dan kekemasan suami.. sama2 membantu yer
3.Rasa diri betul2 bersedia ker nak kwen , sebaiknya adalah kita prepare dlu  ilmu,kewangan... sebaik once da kawen takley toleh ke belakang da...

No comments: