"Barangsiapa bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya,dan Dia memberikannya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya.Dan barang siapa bertawakal kepada Allah,niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya .Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya.
Sungguh,Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu" dlm Surah At Talaq ayat 2 dan 3

Wednesday, February 23, 2011

Hak Wanita @ tv3

1.Keperluan bagi seseorang yang bakal berkahwin untuk memahami hukum agama, hak kepentingan keluarga, sebagaimana Allah telah mengangkat darjat wanita itu didalam surah An Nisa...  surah an Nisa ini WAJIB difahami oleh para suami dan isteri kerna terdapat banyak undang-undang Islam mengenai wanita didalam surah ini.
2.Wang kerja isteri adalah hak isteri manakala wang suami adalah hak isteri suami dan anak2
3.Suami mencarum untuk pekerja, sekarang dalam tempoh percubaan dimana suami dikenakan untuk membayar ADF, spt wang simpanan untuk masa depan setiap bulan kepada isterinya.
4.Walaupun wanita itu tidak bekerja , suami perlu memberi nafkah wang penceraian untuk isteri bagi anak2.
5.Lelaki dipanggil dayus jika memukul isertinya...Lelaki tidak bley langsung memukul isterinya. Peristiwa Nabi Ayub memukul isteri dengan hanya mengunakan JERAMI, kerna jika terlalu kuat pukulan dikhuatiri menganggu emosi si wanita.
6. Perkahwinan bukan semata-mata cinta sahaja, perlu menyelidik latar belakang, kerna dikhuatiri tidak mampu menampung perbelanjaan bakal isteri.
7.Hak bersuara kepada wanita utk menentukan hak keluarga kerana mereka selalu mendampingi dalam keluarga mereka, jika wanita dikhuatiri mereka telah dianiaya boleh melaporkan kepada undang syariah keluarga.
8.Terdapat langkah-langkah dalam Islam untuk seorang suami menegur isterinya.
9. Jika berlaku penceraian, kebiasaanya mahkamah akan memberi hak penjagaan anak kepada si ibu kerna si ibu yang melahirkan anak tersebut dan menjaga mereka. Namun, jika anak tersebut telah mumayiz, anak tersebut akan diberi pilihan untuk memilih siapa yang akan menjaga mereka...

"Suami Soleh dan wanita Solehah Saham Akhirat"
oleh Datuk Khairul Anwar Rahmat, Peguam Syariah  

4 comments:

dk said...

what does ADF stand for?

Aya said...

hehehe
cam ssh ni
sy ta tau ar sama ada sy salah dgr ke apa tp mksdnya istilah camni
ble mana situasi dimana suami bg 1000 kpd isteri, suami dikehendaki bg 20% drp jumlah 1000 =200 disimpan didalam bank, alar mcm caruman wang simpanan pkerja...datuk tuh kata, klo suami bley bg kpd pkerja dia, takkan dia takley wat utk isteri dia, camtuh ar, asif ar yer klo notes sy ni mengelirukan @ salah, mohon tny kpd yg lbh pakar^^ tp perkara ni cam sy mention msih dlm tmph percubaan..

dk said...
This comment has been removed by the author.
dk said...

hahaha..still not get it.
many thanks for your explanation.