"Barangsiapa bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya,dan Dia memberikannya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya.Dan barang siapa bertawakal kepada Allah,niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya .Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya.
Sungguh,Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu" dlm Surah At Talaq ayat 2 dan 3

Wednesday, October 10, 2012

平遥 part1

Pingyao (ChinesepinyinPíngyáo) is a county in central Shanxi province, People's Republic of China. It lies about 715 kilometres (444 mi) from Beijingand 80 kilometres (50 mi) from the provincial capital, Taiyuan. During the Qing Dynasty, Pingyao was a financial center of China. Its history dates back 2,700 years, and is one of the best preserved ancient cities in the known world. It is still inhabited by 50,000 residents and is renowned for its well-preserved ancientcity wall, and is a UNESCO World Heritage Site.

Pingyao was the financial center of China in the late Qing Dynasty. During those times, there were as many as 20 financial institutions within the city, comprising more than half of total in the whole country. Among these is "Rishengchang," considered the first bank in China. Rishengchang controlled almost 50% silver trade when its scale reached the top in the whole Qing Dynasty. It continued to maintain its prosperity until going bankrupt in 1914 because lots of the modern banks were built up. The 2009 film Empire of Silver depicted the tribulations of a Shanxi bank-owning family that lived in Pingyao during the early 20th century. 【谢谢 pakcik wikie

Sebenarnya saya travel ke PingYao nih semester lepas tetapi tatahu nape, arini dalam kelas风土人情 laoshi tanya tempat di China yang paling menarik, paling tidak boleh dilupakan oleh kami semua.

Urm agak lama saya berfikir tapi tatau mengapa PingYao yang menjadi pilihan hati. Mungkin kerana saya jatuh hati dengan tinggalan dan struktur bangunan lama yang masih dikekalkan disana. Yup memang tidak dapat dinafikan PingYao adalah satu kota yang masih mengekalkan ciri-ciri lama china dahulu, even nak masuk ke dalam kawasan inipun, bas terpaksa berhenti diluar dan kami menggunakan sebuah kenderaan yang khusus untuk masuk.

Apabila masuk ke dalam kawasan ini, anda seperti merasakan bahawa anda telah termasuk ke dalam alam yang lama. Seronok! Sebuah tempat yang wajib dilawati kerana sejarah lama sebenarnya amat penting dalam kehidupan kita, tanpa sejarah lama pasti tidak akan ada hari kan? Selama di sini, saya berpeluang melihat pelbagai kebudayaan dan juga melawati pelbagai tempat sejarah seperti bank lama china, museum yang menambah ilmu.

Jadi jom enjoy sambil memerhatikan betapa nikmat yang Allah telah ciptakan ini
Alhamdulillah!
Syukur!




 inilah suasana malam di Pingyao






 sampel duit lama China







 tidor di katil seperti zaman dahulu pnyer katil
 cantik kan kawasan hotel ? unik!

di belakang cik mas inilah kenderaan special kteorang tuh!


No comments: