Bismilllahirahmanirahim..Dengan Nama Allah Yang Maha Kaya IlmuNYa...
Arini sy sedang duduk disuatu sudut darjah dmana sekelilingnya adalah nukilan ilmu..melihat ada di antara adik2 yg sedang menelaah tekun utk peperiksaan mereka^^nostalgia terpahat kembali bgaimana sy dulu walaupun sbnrnya sy nih mana rajin nk study utk exam^^namun skejap je penglihatan sy dialihkan dengan artikel ddalam sebuah majalah sains mengenai membudayakan sains dan inovasi^^tajuk yg menarik sb sy first tyme dgr^^ia adalah hasil temu bual dengan bekas PM,Tun Dr Mahathir Mohamad..apa kata sy kongsi apa kata Tun dan sy sendri^^
1)Peranan ibubapa dalam mengalakkan anak-anak membudayakan sains dirumah..
Tun : Peranan ibubapa amat penting ...dlm mengawasi anak-anak mereka diumah disamping dbantu oleh peranan guru yg menjelaskan terminologi dalam bidang sains..Guru-guru seharusnya mbiarkan para pelajar utk berfikir dan bkn menerima sebulat bulatnya^^
Sy : Sains^^ satu lapangan bidang dmana pemerhatian sy, ramai anak bangsa Melayu terutamanya terkandas^^subjects' killer..huhuhu^^sy mmg stuju pendapat Tun apatah lagi ibubapa dan guru mmg memainkan peranan yg penting dlm mjadikan anak2 seorang pelajar cemerlang^^ meh sy tambah skit^^....peranan ibubapa diumah bley dlakukan dgn pengawasi pergerakan anak-anak..tp mmg apa yg ibubapa wat skg?? sy kecikkan skop yer~Pengawasan anak-anak dlm sudut bahagian media massa iaitu televisyen^^Takpayah nk tgk jauh,adik sy sendiri ske sgt tgk kartun^^siang malam kartun makan tydo suma depan tv^^smpai rs cam dia nk cium je tv tuh duduk dkt sgt...cuma sy sbg akak merasakan masa mereka byk dihabiskan dihadapan tv^^hurm bkn nk cakap kartun tu bagus cuma lebih tepat TA BRAPA NK BGUS sgt^^bkn apa perkembangan kanak-kanak sgt bgus ketika waktu kecik, mrk lbh mudah utk terikut2 blaja bmacm2 perkara, bak kata org TERANG ATI^^oleh yg demikian,ibubapa jika bleh perkenalkan anak-anak mereka dengan rancangan yg lebih bermanfaat spt National Geographic, Discovery etc..mulakan dengan sdikit-sdikit lebih baik sedikit drp takde..bukan apa, bkn sng kan nk ubah sb ye ar sy pon th kanak-kanak mmg ske rancangan dmana graphic dia cantik,pastuh ada macam2 bunyi lak^^ mmg menarik tp tuh ar "melentur buluh biarlah dari rebungnya, anak-anak ibarat kain putih ibubapalah yang mencorakkannya"..diharap anak-anak dan adik-adik akan dpt ssuatu yg bermanfaat dgn didedahkan dgn ilmu pengetahuan sains plak tuh, ttg binatang yg pelbagai jenis^^
menarik tau..macam2 fakta sains adik2 kte ley tahu...atau cara lain, ibubapa belikan anak-anak buku ilmiah dan bkn didedahkan dgn cter dongeng^^klo btul2 nk pon belikan bku sahabat-sahabat nabi dan bacakan mereka sebelum tydo^^lg menarik mendedahkan anak anak dgn unsur islamiah sjak dr kecik^^bkn apa sy terfikir ble saya ada dgr satu pengisian dr seorang doktor ni, dia kata ada ar sorang budak kecik nih tny antara SUPERMAN dan SAHABAT NABI yang mana lg kuat?? tahukah kte sahabat Nabi yang mana membunuh Abu Jahal?? Ketika itu mereka berusia brapa tahun, 9 dan 12tahun kawan-kwan..9 dan 12 tahun kte tgh wat apa?? Nauzubillah kecian mereka, masih kecik tidak mengetahui^^so,kte generasi dewasa ni nk jawab apa??tp kan jgn ar dlupakan, ini bkn bererti anak anak kecik nih takley tgk kartun^^cuma kurangkan berilah mereka tgk kartun dan bermain spt biasa kerna itu adalah lumrah naluri anak anak kecik, tension dan boring ar asyik2 blaja jer... lgpon kte suma pon pnh menjadi kecik? sampai ati torture bdk2 camtuh^^mereka perlu semua tuh ^^
2)Kurang budaya bertanya disekolah^^
Tun : bercerita pengalaman bekas Timbalan Gabenor BAnk Negara MAlaysia menyampaikan sebuah ucapan disebuah universiti tempatan berkaitan pengurusan namun ble sesi soal jawab takde seorang pelajar pon bertanya, mungkin kerana ceramahnya didalam bahasa Inggeris^^para guru perlu menggalakkan para pelajar bertanya meskipun soalan yg mereka tanya bodoh jgn ketawakan mereka,kadang-kadang pelajar ini berasa kurang berkeyakinan takut kawan-kawan gelak
Sy : sy plak nk bercerita pengalaman sek, sy klo ikutkan waktu sek, sy ni senyap ar kot tp walhal dalam benak fikiran sy nih sentiasa ar ada je benda nk tny..yup tepat kerana waktuh tuh sy mmg kurang keyakinan dan malu bertanya^^sb rs klo tanya soalan nih rs cam soalan bodoh dan simple sgt, nt ta pasal2 jadi bhn lawak member2..sb tuh ar skg rs nyesal sgt ta tanya sb sy biarkan jer soalan2 tuh berlalu gitu je,syg mmg syg..olh kerana tuh,sy rs kawan2 jgn ar ada sikap suka gelakkan sakan sgt kawan2, bg ar peluang utk yg belakang2 ta brapa nk pandai ni nk bertanya, sekurang2nya mereka bertanya sb rsnya yg gelak kuat sgt nih pon bukannya pandai tp terasa pandai, alamak sy ta kata sape2 tau,jgn marah^^lg pon kte nih manusia normal biasa lakukan kesilapan,huhuhu sb kte bkn cam manusia robot^^ lakukan benda sama dan prefect...Malu Bertanya Sesat Jalan.
3)Dua ijazah sarjana muda
Tun : Bidang sejarah adalah fakta yg tidak boleh diubah tetapi bidang sains lebih bersifat semasa dan dinamik..sebagai contoh dalam bidang perubatan, bagaimana organ manusia berfungsi, sekarang sudah ada stem yg belum muncul waktu zmn sy belajar dlu^^skg dgn kemunculan stem ini,ia berupaya menjana semua jenis sel dan membantu rawatan perubatan,maka penting disini utk ktika menguasai bahasa Inggeris kerna kebanyakan fakta didunia ini adalah berbahasa inggeris meskipun kbykan penulis atau pengkaji bkn keseluruhan mereka adalah berbangsa Inggeris tp mereka mampu memahami dan menterjemah kedalam bhasa Inggeris dan bhasa mereka sendiri^^
Sy : Menarik sub topik ini sb sy skg adalah pelajar aliran sains sosial dlu waktu sek blaja sains tulen^^(huhuhu,murtad bidang^^)Pengalaman peralihan perbedaan bidang ini sbnrnya sedikit sbyk mberitahu sy sbnrnya kedua-dua bidang ini memerlukan diantara satu sama lain^^apa istilah sains tuh simbiosis klo ta silap^^jika pergabungan suatu fakta menarik dan unsur dinamik,pasti akan menghasilkan sesuatu hasil yang sgt mantap^^sy ada satu cter nih,sy ada sorang kawan nih,dia skg amik medic,tp pd waktu sama dia ley hasilkan novel dan pelbagai penulisan cerpen malah ayat ayat puitis^^wah,dia sbenarnya seorang insan yg sgt cemerlang kerna mampu mggunakan kdua-dua bhgn otak kiri kanan dgn baik!^^tp sbnrnya org sains nih kadang kadang idup dlm fakta gak^^dan itu mmg konsep bidang mereka mcm medic dan engineering..lain sikapnya dengan sy nih^^cikgu huhu^^kami cikgu nih kadang kadang sempoi skit,ckp mmg byk^^ berbeza ngan aliran sains tulen mereka lbh byk berhadapan dgn fakta dan cara pon berbeza^^maka saranan utk mengusai kedua dua bidang ini sbnrnya dilihat adalah satu cadangan yg bgus dan spttnya dpertimbangkan^^ ye ar ta salah mencbe kan? ilmu kalam Allah sgt ar meluas^^ jika ditafsir ilmu kte diibarat setitis air dlautan taley menandingi ilmu Allah yg sebesar lautan^^masyaAllah^^.. Allahuakbar
[Katakan Muhammad ,"Seandainya lautan menjadi tinta utk menulis kalimat-kalimat Tuhanku,maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai penulisan kalimat kalimat Tuhanku,meskipun Kami datang tambahan dengan sebanyak itu pula Al Kahf :109]
No comments:
Post a Comment